Dag 1 & 2

Hallo allemaal,
hierbij het eerste mailtje uit het verre Zuid-Amerika.
De reis hierheen is goed verlopen; we hadden een uur vertraging door een niet sluitende deur dus vlogen we om 12.15 pas weg.
Na zo n 9 3/4 uur vliegen landde we op Bonaire. Na tien minuten vlogen we weer weg waardoor we op tijd, na een vlucht van 3 1/4 uur op het vliegveld van Lima aankwamen.
Daar zagen we de rest van de groep die niet echt heel bijzonder is, denk ik.
Vandaag zijn we om 08.30 uit het hotel weggegaan om te ontbijten.
Lima is een leuke stad...echt Zuid-Amerikaans. Het hotel staat in een buitenwijk van Lima, een wat duurdere wijk. Het ziet er hier goed uit.
Om een uur of tien zijn we naar het centrum van Lima gegaan d.m.v. kleine taxibusjes.
Aangekomen op het beroemde plein van Lima hebben we eerst wat foto's van de kathedraal gemaakt waarna we een parade bij de residentie van de president hebben aanschouwd. Vervolgens in een klooster rondgelopen waar ze allemaal botten bewaren van mensen.....een beetje luguber maar wel interessant.
Vervolgens wat rondgelopen in het centrum en toen op zoek gegaan naar een overblijfsel van de inca's, maar toen we daar arriveerden bleek het niet veel meer dan een oude baksteen fabriek te zijn :-)
Zijn toen maar op een luxe terras gaan zitten tussen de elite van Peru, maar met Hollandse prijzen.
Na een gekke taxirit naar ons hotel  zijn we op zoek gegaan naar een leuk restaurant. Daar heb ik lekker gegeten en nu zit ik dus in een internetcafé waar we bij toeval tegen aanliepen.
Morgen gaan we naar........? ik weet het niet....'k heb me niet echt in het programma verdiept....zie wel wat er gaat komen.
De eerste indrukken van Peru zijn geweldig....en volgens mij kan het alleen maar beter worden.

Dag 3 t/m 5
het volgende mailtje uit Peru!
We zijn nu dus bezig met dag vijf en in de afgelopen dagen is wel het een en ander gebeurt;
Na Lima, op dag 3, zijn we met de bus naar Pisco gereden. Na een ochtendje hobbelen over de Peruaanse wegen kwamen we daar in ons hotel aan. De hotels zijn best redelijk, dat valt errug mee.....een ´normaal´ toilet en stromend koud én warmwater uit de douche!
Enfin, na onze aankomst zijn we met de bus oppad gegaan om de woestijn te bewonderen.
Uitgestrekte vlakten met echt alleen maar zand en hier en daar een heuvel maar verder niets!
Aangekomen bij de kust hebben we wat gegeten bij een restaurant (zeebaars). Weer in de bus gestapt om naar ´Le Cathedral´ te rijden; een opening in de rotsen door water uitgeslepen.
Het was prachtig daar! Zo heerlijk rustig, lekker langs het strand lopen, genieten van de natuur!
Daarna zijn we naar een plaats gereden waar flamingo´s zouden zijn....nu ja.....je raadt het al....´zouden zijn´.........op een meter of vierhonderd stonden wel een paar van die roze vogels.
´S avonds lekker gegeten in een restaurant vlakbij het belangrijkste plein van Pisco.
Diverse gerechten geprobeerd omdat er bij mijn hoofdgerecht twee haren werden meegeserveerd.....´k had net zo´n trek in die pizza :)
Op de morgen van dag vier zijn we naar de Galapagos-eilanden van Peru gegaan.
Met een grote speedboot met zo´n 150 pk raceten we over het water van de Stille Oceaan (heerlijk om een windjack te hebben).
Na drie kwartier kwamen we bij de eilanden aan, wat een vogels! Overal meeuwen, fregatten en jan-van-genten! En natuurlijk de zeeleeuwen op de rotsen naast de grote krabben die omhoog kropen.
Zelfs nog een verdwaalde pinguïn gezien.
Na de tocht zijn we zijn we richting Nazca (waar ik nu in een internet café zit) gereden. Met een korte tussenstop van twee uur bij de hoogste zandduinen van Peru; daar hebben we ge-sandboard. Met een soort snowboard de duinen af. Jan en ik waren de echte ´dude´s´......dachten we.
Om de rest van de tijd die we daar hadden niet te verspillen met het zitten in de zon, zijn we die hoge duinen maar gaan beklimmen. Samen met Ron en Monique (vrouw uit de groep) zijn we naar de top geweest.
Om half acht arriveerden we in ons hotel te Nasca. Ziet er goed uit hier....zelfs een zwembad in de tuin...maar daar is het een beetje te fris voor.
Diezelfde avond een heerlijke maaltijd op in restaurant La Pua, ofwel de speerpunt. Een hamburger, Argentijnse wijn en chococake als toetje....hmmm!
Vanmorgen, dag 5, vroeg op! 5.30 want we gaan vliegen!
Om de beroemde nasca-lijnen goed te kunnen bekijken moet je met een klein vijfpersoons vliegtuig er overheen vliegen....
Na een anderhalf uur wachten op de nevel die niet weg wilde gaan, konden we dan eindelijk de lucht in.
Na een gave lucht van 25 min. en een hoop figuren op de grond (aap, spin, kolibrie etc) landden we weer veilig op Peruaanse bodem.
Terug in het hotel zijn we de stad gaan verkennen en ik heb nog geprobeerd te bellen naar huis, maar daar werd niet opgenomen.
Vandaar dit mailtje......het gaat dus errug goed hier.
Dit is het laatste, ik moet nu terug want we moeten om half een uit onze kamer zijn en het is nu.......al half geweest.
Vanavond een lange reis in de nachtbus....
Dag 6 t/m 8
Óla!
eindelijk is er weer internet beschikbaar!
Er is de afgelopen dagen weer genoeg gebeurt, dus tijd voor een mail.
Met het woestijnstof nog achter m´n oren zit ik achter een oude windows95 pc in een internetcafé vlakbij het centrum van Arequipa, het is  ong. 22.30  en ik zal  proberen weer alles te vertellen.
Maar laat ik teruggaan naar dag 5, nadat ik m´n laatste mailtje gestuurd had, ben ik met Jan en Ron uit eten gegaan in het gezellige restaurantje ´La Pua´. Na de maaltijd, die me wat zwaar op de mag lag, was er de mogelijkheid om een oud kerkhof te bezoeken. Ik zag er vanaf, en dat was achteraf de juiste keuze...na een half moest ik rennen naar de wc. Dat werd dus de hele middag en avond ziek op bed liggen én nog vele bezoekjes aan het toilet. Precies diezelfde dag zouden we de nachtbus naar Arequipa hebben; een reis van 9 uur per luxe touringbus. Gelukkig voelde ik me op het moment van vertrek alweer wat beter. Om 23.00 vertrokken we dus naar het verre Arequipa.
De volgende dag, dag 6 van onze reis, arriveerden we op het busstation. Na een korte rit met een lokale bus kwamen we bij ons hotel. Iedereen was moe en dook lekker zijn bed in. Ron kwam ons, Jan en mij, om een uur of twaalf wakker maken, om een lichte lunch te nuttigen en om de stad een beetje per voet te verkennen. Ik voelde me al stuken beter en ging dus mee.
Samen met Marianne gingen we naar het Plaza del Arma, het ´raadhuisplein´ om daar bij de kathedraal te kijken en vervolgens hebben we het beroemde klooster met een opp. van 20.000m2 bezocht.
´S avonds voelde ik me niet echt geweldig dus om 20.00 naar bed gegaan.
Dag 7 begon vroeg, 05.00 want we gingen naar de Colcya Canyon. Na een lange rit door de bergen met als hoogtepunt een stop op 4900 meter en veel foto´s van lama en Alpaca´s kwamen we in het dorpje Chivay aan waar we de nacht zouden doorbrengen. Een klein, gezellig en errug fris dorp op zo´n 3500 meter hoogte. Na aankomst hadden we de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan de thermische baden, maar daar hadden we geen fut meer voor. Die hoogte vraagt toch best wel wat van je conditie.....een paar treden oprennen resulteert al in een tijdje uithijgen!
Na wat te hebben gezeten in onze kamer, zijn we de lokale markt gaan verkennen. Na het kopen van een sjaal, handschoenen en een grappige muts, zijn we begonnen met het vastleggen van de bewoners op negatief. Kinderen willen graag op de foto en als je ze dan wat snoepjes geeft zijn ze helemaal blij!
´S avonds konden we naar een dansvoorstelling tijdens het eten, en dat hebben we  ( Ron, Jan, andere Ron, lokale gids en ik) dus gedaan. Onze Ron werd tijdens het eten niet lekker en ging eerder weg en wij werden het toen de muziek begon te spelen :-) snel wegwezen dus!
Om 9.15 in een warm bed na een grappig verhaal met de hotelmanager, die warme kruiken kwam brengen (het vroor er zo´n graad of drie/vier brrr) maar niet zei wie hij was alleen maar een ge-SI aan onze deur......
Weer om vijf uur begon dag 8. We moesten vroeg op omdat we dé vogel uit de Andes wilden zien vliegen, de Condor!
Na een uur of twee rijden kwamen we bij het punt aan waar je ze het meest ziet. En vandaag was het de perfecte dag........zo´n 6 volwassen en 3 jonge condors vlak voor onze neus...prachtig!
Op de terugweg naar het plaatsje Chivay stopten we nog voor een wandeling en om wat te genieten van het uitzicht op de Colcya Cayon, die door de bergen slingert.
Na een maaltijd in het dorp vertrokken we weer richting Arequipa, waar we na een rit van vijf uur aankwamen. Ohja, Jan is vandaag jarig en dat hebben we de aan iedereen laten weten.
Om 20.00 met Hendrik&Monique, Marianne, Ron, Ron en Jan op zoek gegaan naar een leuk restaurant. Het werd iets wat ons meer aan Nederland dan aan Peru deed denken, zo luxe maar nog steeds niet duur (10 euro voor biefstuk van Alpaca en wijn en coca-thee).
En nu zit ik hier, in een internetcafé vlakbij het hotel. Zo lekker naar bed, morgen hebben we de ochtend vrij en vertrekken we pas om een uur of 14.30 richting Puno ofzoiets, waar we om 01.00 ´s nachts aan hopen te komen.....en lange rit dus..
Ik hou jullie op de hoogte!